Share on Google Plus Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on PInterest Share on Fark! Share on Reddit Share on StumbleUpon Tell A Friend 1 (1 Shares)  

Printer Friendly Page Save As Favorite View Favorites (# of views)   3 comments
OpEdNews Op Eds

Al Jazeera's attacks on Syria: some background

By       Message Tim Anderson     Permalink
      (Page 4 of 6 pages) Become a premium member to see this article and all articles as one long page.
Related Topic(s): ; ; ; ; ; , Add Tags Add to My Group(s)

Must Read 1   Well Said 1   Supported 1  
View Ratings | Rate It

At the time of his own resignation, in September 2011, Khanfar said: "I thought maybe it's good to give an example " [about Arab leaders not staying forever; to leave] while the network is at the peak of its performance. It's the right moment " We have stood with the people and support their freedom " we continue to support the fight of the youth to achieve dignity and freedom from tyranny and dictatorship' (Black and Harding 2011).


Yet Wikileaks cables showed that Khanfar had shifted Al Jazeera closer to the US Government

and had done them favours. A report in the New York Times pointed out:

"Wadah Khanfar " said that the Qatari Foreign Ministry had already provided him with two months of the American reports ... he urged American officials to keep his behind-the-scenes collaboration a secret " Mr Khanfar said in the cable that he had changed coverage at the American official's request. He said he had removed two images depicting wounded children in a hospital and a woman with a badly wounded face. When the official raised other complaints, Mr Khanfar "appeared to repress a sigh', according to the cable, but he said he would have the piece removed'. "Not immediately', he reportedly said, "because that would be talked about, but over two or three days'(Kirkpatrick 2011).


Khanfar was replaced as Al Jazeera boss by Sheik Ahmad bin Jasem bin Muhammed Al-Thani, a businessman and member of the Qatari Royal family (Kirkpatrick 2011).






Al Akhbar (2012) "Syria's electronic warriors hit Al Jazeera', 25 February, online:

Al Qassemi, Sultan (2012) "Breaking the Arab News', Foreign Policy, August 2, online:

Anderson, Tim (2012) "Syria's "false flag' terrorism, Houla and the United Nations', OpEd News, 29 August, online:

Black, Ian and Luke Harding (2011) "Al Jazeera chief's surprise resignation raises fears for channel's independence', The Guardian, 20 September, online:

Next Page  1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6


- Advertisement -

Must Read 1   Well Said 1   Supported 1  
View Ratings | Rate It

Tim Anderson is an academic and social activist based in Sydney, Australia

Share on Google Plus Submit to Twitter Add this Page to Facebook! Share on LinkedIn Pin It! Add this Page to Fark! Submit to Reddit Submit to Stumble Upon

Go To Commenting
/* The Petition Site */
The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of this website or its editors.

Writers Guidelines

Contact AuthorContact Author Contact EditorContact Editor Author PageView Authors' Articles

Most Popular Articles by this Author:     (View All Most Popular Articles by this Author)

Syria: how the violence began, in Daraa

The Libyan Tragedy: lessons for the western left

In Defence of the Syrian Arab Army

Al Jazeera's attacks on Syria: some background

Syria's "false flag' terrorism, Houla and the United Nations

Hugo Chávez, Venezuela and the Corporate Media