Power of Story Send a Tweet        
- Advertisement -

Share on Google Plus Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on PInterest Share on Fark! Share on Reddit Share on StumbleUpon Tell A Friend 22 (22 Shares)  

Printer Friendly Page Save As Favorite View Favorites (# of views)   26 comments
General News

Fox-Owned National Geographic Uses Gorillas as Cover for Exploitation of Congo

By   Follow Me on Twitter     Message Georgianne Nienaber       (Page 3 of 9 pages) Become a premium member to see this article and all articles as one long page.     Permalink

Related Topic(s): ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; (more...) ; ; ; ; ; ; ; , Add Tags  (less...)  Add to My Group(s)

View Ratings | Rate It

opednews.com Headlined to H2 7/14/08

Author 3681
Become a Fan
  (46 fans)
- Advertisement -

Virunga Park, in existence since 1925, is a failed experiment in wildlife conservation—make no mistake about it. Even the opportunistic baboon species, which is decimating the plantation forests of South Africa, was nowhere to be seen. Virunga is not the crown jewel of wildlife parks. In fact, UNESCO’s World Heritage Foundation has declared Virunga to be in peril with less than ten years of survival before the ecosystem totally collapses.

Yet, National Geographic quotes Emmanuel de Merode of Wildlife Direct as an encyclopedic source, and does not question De Merode’s hyperbole that “Virunga is the greatest national park on the planet.” Is the reader of National Geographic supposed to take this as a fact? Where is the rebuttal? Where is the vetting?

Is the fresh faced, white Belgian de Merode actually a public relations spinner for the Virunga Park—including the covert military operations in place there? Emmanuel de Merode is currently “on tour” in the United States with a National Geographic dog and pony show which is “premiering” a related video on the gorilla story that appears on FOX-owned National Geographic Channel. FOX Broadcasting is owned by Rupert Murdock’s news corporation. This is the same network that is ginning up support for an invasion of Iran as it did with Iraq. What is even more amazing is that PBS and the Charlie Rose Program have bought FOX’s version of Congo hook, line and sinker.

Is this the same technique used by MCA to sell a sordid “biography” of Dian Fossey on the networks in 1988? Linda Berkeley, now Executive Vice-President of National Geographic, was chairman of MCA Universal, having joined the company in 1990.

- Advertisement -

Is National Geographic recreating a page from the past when it opened its cartographic archives to the Unites States World War II effort, providing intelligence and about enemy held territory and strategic interests? The Virunga Mountains, home of the mountain gorilla, straddles one of the most strategic pieces of real estate on the planet.

Why the huge Public Relations pitch for biodiversity—code for multinational interests and land grabs that rival what the United States did to the Native American Indian population? National Geographic oddly describes Wildlife Direct as a “nascent” organization, but fails to make the connection that the gorilla killings began shortly after Wildlife Direct arrived on the scene in DRC in late 2006.

It is a little like blaming the American Indian for the demise of the buffalo as the pioneers pushed west.

- Advertisement -

War and Torture Funds from Piggy Banks

Based in Nairobi, Kenya, Wildlife Direct was founded by Richard Leakey as a “joint project” with Wildlife Direct, Inc., a non-profit registered in the United States, and Africa Conservation Fund (UK), which is a registered charity.

Training of ICCN and Wildlife Direct’s elite “Congo Rangers” was funded by the European Union, the US Fish and Wildlife Service, UNESCO, the London Zoological Society, and the Frankfurt Zoological Society and managed under the technical guidance of former British mercenary Conrad Thorpe. This is all documented in a video available on the World Wide Web at http://www.vonplanta.net: “Congo 2006: Guns for Hire.” This video will figure into our discussion.

Leaky does not come to the equation without controversy. Both pitied and admired for his survival of a plane crash where sabotage has not been ruled out, Leakey lost both of his legs in the accident. In the spring of 1994, Leakey resigned or was forced out of his post as director of the Kenya Wildlife Service. The reason? Leakey was accused by the Kenyan government of favoring the wildlife interests over the needs and interests of local subsistence farmers. There are also allegations of financial mismanagement. Not missing a beat, Leakey formed his own political party, Safina, which is Swahili for “Noah’s Ark.”

So certain is Leakey of the world’s interest in wildlife over human concerns that he is quoted on his own webpage saying, “I believe there are tens of millions of people out there who care about wildlife and would be willing to make a two dollar donation to secure the future of wildlife.”

- Advertisement -

This background information is in itself a glaring omission, especially since Wildlife Direct has a blog that directly solicits money from school children in the United States. It seems as if USAID, the European Union, and Frankfurt Zoological Society funding for the elite Congo Rangers is not enough to fill the coffers. National Geographic omits this important background information.

Vanishing Web Links Whitewash History

There was no investigative scrutiny of the trustees of the Africa Wildlife Foundation, whose most prominent member is or was Walter Kansteiner III. Kansteiner is not a conservationist. He has over 20 years of experience in African and emerging market issues, advising corporations on mergers ranging from forestry, to mining to aviation. Kansteiner has publicly attacked South Africa’s Nelson Mandela as a “Marxist.” Kansteiner has also worked in the arena of strategic mineral procurement for the United States Defense Department. As of 2007, Kansteiner was listed on Source Watch (Center for Media and Democracy) as a director of Wildlife Direct, and Emmanuel de Merode identified Kansteiner as a board member in an email in 2007. Kansteiner has since vanished from the web links to Wildlife Direct. The Source Watch page was modified to remove Kansteiner in November 2007 after independent media reports linked him with Wildlife Direct.

Next Page  1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9


- Advertisement -

View Ratings | Rate It


Georgianne Nienaber is an investigative environmental and political writer. She lives in rural northern Minnesota, New Orleans and South Florida. Her articles have appeared in The Society of Professional Journalists' Online Quill (more...)

Share on Google Plus Submit to Twitter Add this Page to Facebook! Share on LinkedIn Pin It! Add this Page to Fark! Submit to Reddit Submit to Stumble Upon Share Author on Social Media   Go To Commenting

The views expressed herein are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of this website or its editors.

Writers Guidelines

Contact AuthorContact Author Contact EditorContact Editor Author PageView Authors' Articles
- Advertisement -

Most Popular Articles by this Author:     (View All Most Popular Articles by this Author)

Dian Fossey and the Gorilla Killings

Recently Leaked Documents Confirm Clinton Haitian Gold Scheme

Should the World Boycott the Beijing Olympics? The Horrific Story of the Falun Gong

Haiti Watch: Disease Threatens Infants and No Plans to Stop It

Bakken Oil: Fighting for Control of Fort Berthold and the Three Affiliated Tribes

"Sticks in Vaginas:" This Is What a Massacre Looks Like